Børnerådgivning
i Århus
Hvad er Børnerådgivning?
Børnerådgivning er for børn mellem 6-15 år. Både dit barn og du som forældre kan få hjælp og redskaber til de udfordringer dit barn og I som forældre står over for.
Mange børn kæmper med bekymringer og et lavt selvværd. Nogle føler sig ensomme, forvirrede, stressede og ikke gode nok, som de er.
Ofte ved de ikke præcist hvorfor de har det, som de har. De kan bare mærke, at noget går dem på.
Det kan handle om mange ting. Om det er konflikter i skolen, mistrivsel i sociale sammenhænge, mobning i skolen, skilsmisse i familien eller en af de mange store valg børn står overfor, så har børn brug for et sted hvor de kan få støtte, lette deres hjerte, genfinde ressourcer og styrke sig selv til at klare hverdagen.
Et sted hvor børn og unge kan genfinde troen på sig selv, hvor de kan føle sig trygge og hvor de kan komme styrket gennem svære tider. Et sted hvor de kan få støtte til, at få sat ord på det der fylder.
Som coach for børn og unge handler det for mig om, at hjælpe børn til at kunne stå i verden og hjælpe dem til troen på, at det netop de giver til verden er godt og helt unikt.
Coaching hos mig handler ikke kun om børnene og de unge mennesker. Det handler også at give jer som forældre redskaber og forståelse af jeres barn og jeres vigtige rolle i forhold til, at støtte op om den udfordring jeres barn står i. Så I på egen hånd bliver i stand til at skabe de ændringer i ønsker, for jeres barn og for jer som familie.
Et børnerådgivningsforløb bruges ofte hvis jeres barn i en periode har det svært. Jeg møder jeres barn i et fortroligt rum, hvor det vil føle sig set, hørt og forstået. Et rum hvor I som forældre får en dybere indsigt i jeres barns aktuelle situation, og hvor I modtager redskaber til, hvordan I kan støtte op om barnets videre udvikling og trivsel.
Få et opkald
Eller ring på 30860489
Der kan være flere grunde til, at dit barn i en periode mistrives.
Forandringer kan skabe mistrivsel. Det kan både være store og små forandringer.
Både børn og unge begår sig i mange forskellige sociale arenaer, som ikke kan adskilles fuldstændigt fra hinanden. En forandring i den ene arena vil derfor, med stor sandsynlighed, have betydning for nogle af de andre arenaer barnet befinder sig i.
Børnerådgivningsforløb
Ved at vælge et børnerådgivningsforløb, er I sikre på, at komme hele vejen rundt om udfordringen hos jeres barn.
I har mulighed for selv at være med til at tilrettelægge, hvor stor en del af samtalerne der skal være for hele familien, og hvor stor en del der skal foregå som forældrerådgivning, hvor I som forældre får sparring på jeres specifikke situation, uden jeres barns tilstedeværelse.
Under et børnerådgivningsforløb hjælper jeg jer med at blive klogere på, hvordan I som forældre, støtter op om jeres barns perspektiv, tanker og ønsker. Ud fra samtalerne med jeres barn, modtager I som forældre rådgivning og redskaber til, at understøtte jeres barns udvikling og trivsel.
Et børnerådgivningsforløb tager udgangspunkt i jeres barn. Forløbet er for jer der ønsker en fremadrettet og løsningsfokuseret tilgang til jeres situation.
Vi arbejder hele vejen rundt om barnets situation, med konkrete og håndterbare redskaber.
Forældrerådgivning i Aarhus
Forældrerådgivning kan både afholdes som led i et børnerådgivningsforløb eller som et selvstændigt forløb.
Under et børnerådgivningsforløb, kan det være du/I som forældre, har behov for en eller flere samtaler uden dit/jeres barn.
Det kan være du/I oplever et behov for, at kunne tale i et rum uden dit/jeres barn lytter, om emner der vedrører barnet.
Til en forældrerådgivning får du/I råd og vejledning i, hvordan du/I som forældre, kan støtte op om det du/I er blevet klogere på under samtalerne med jeres barn. Du/I får som forældre et rum til at få talt om, hvordan I konkret kan støtte jeres barn fremadrettet.
Ønsker I at have et selvstændigt forældrerådgivningsforløb, uden samtaler med jeres barn, vil samtalerne tage udgangspunkt i jeres behov og ønsker.
Det er vigtigt, at vi lytter og inddrager børn og unge, når de i en kortere eller længere periode har det svært.
Vi skal inddrage deres synspunkter, tanker og forståelser for problematikkerne for at vi kan hjælpe dem til, at finde de bedste løsninger for lige præcis dem.
Mistrivsel børn
Børn reagerer forskelligt på mistrivsel
Ældre børn og unge har en mere udviklet psykisk og kognitiv modenhed. Her vil mistrivsel komme til udtryk ved følelsesmæssige og kognitive reaktioner – f.eks. tanker omkring det, der er svært og skaber mistrivsel.
Mindre børn, har ikke udviklet modenhed til nuancerede følelsesmæssige reaktioner, og vil derfor udvise flere adfærdsmæssige og fysiske reaktioner. De mere fysiske reaktioner kan f.eks. være ondt i maven, manglende appetit og sengevædning. De adfærdsmæssige kan være:
Slå.
Det kan være, at barnet begynder at slå andre børn (eller voksne) i skolen.
Flugt.
Der kan være barnet løber væk fra fællesskabet, og gemmer sig et sted.
Urolighed.
Det kan være barnet bliver uroligt i timerne, og har svært ved at følge med i undervisningen.
Isolation.
Det kan være at barnet ikke opholder sig så meget sammen med familien og trækker sig tilbage til værelset.
Mistrivsel i skolen
Der kan være flere grunde til, at dit barn ikke trives i skolen i en kortere eller længere periode.
Det kan handle om den sociale trivsel, den faglige trivsel og den personlige trivsel. Alle sammen parametre der er vigtige at trives i, for at have det godt i skolen.
Børn og unge er forskellige og deres måder, at vise at de ikke trives i skolen, er også forskellige.
Hos nogle børn og unge viser mistrivsel i skolen sig ved uhensigtsmæssig eller grænsesøgende adfærd. Det kan der være flere årsager til. Nogle eksempler kan være:
Det kan være fordi det er svært at følge med fagligt, og barnet mangler strategier til, hvad det skal gøre, når det bliver svært.
Det kan være fordi barnet har svært ved at begå sig socialt, men gerne vil være sammen med de andre, og kommer til at henvende sig på en uhensigtsmæssig måde – for eksempel ved at gå hen og skubbe til et andet barn.
Det kan være, at barnet i en periode har brug for mere opmærksomhed og støtte fra lærerne, og barnet ikke formår at bede om denne støtte på en hensigtsmæssig måde. Derfor kommer barnet måske til at skabe uro i klassen, for at få lærerens opmærksomhed.
Det kan være, at barnet har det svært efter skilsmisse mellem dets forældre, og derfor over en periode trækker sig mere fra det sociale samvær i klassen, og isolerer sig for sig selv i frikvarterene.
Reflekterende familiesamtaler
Jeg arbejder primært med systemiske, narrative og løsningsfokuserede tilgange under samtalerne. Disse tilgange har metoder der fokuserer på, at se og arbejde hele vejen rundt om barnets virkelighed, fortællingens kraft, samt fokus på, at finde frem til løsninger på de udfordringer barnet står i.
Jeg tager udgangspunkt i jeres barns og families udviklingsbehov, i mit valg af tilgang og metode under samtalerne.
Jeg anvender blandt andet følgende metoder under samtalerne:
Børnemindmapping
Skalering
Eksternalisering
Følelseskompasset
Styrkekort
Følelseskort
For at samtalerne skal blive en god oplevelse for jeres barn, og at jeres barn kan føle sig i trygge rammer under samtalen, er det et krav at minimum en af jer som forældre eller omsorgsperson kan deltage i samtalerne.
Det er vigtigt, at I som forældre både før, under og efter samtalerne støtter op om de samtaler vi har haft, og sammen med jeres barn arbejder ud fra de løsningsmodeller, der er kommet frem under samtalerne.